x

Програма „Ронсар 2023″/ Участниците разказват

23.06.2023

Програмата за ученическа мобилност „Ронсар“ се осъществява съвместно от Академия Нанси-МецАкадемията на Гренобъл, академичния регион Оверн – Рон-Алп и Френския институт в България.

Разказ на Петя Дочева, ученичка в 10 клас в ПГРЕ „Г. С. Раковски“ в Бургас, която е 4 седмици в семейство във Франция, в гимназия към Академията Нанси-Мец.

Каква беше Вашата мотивация да се включите в програма „Ронсар“?

Основната ми мотивация да участвам в програмата „Ронсар“ беше да подобря знанията си по френски език и да открия Франция, нейните богатства и култура, както и да се запозная с хора на моята възраст и да разговарям с тях.

По какъв начин престоят във френско семейство Ви обогати/изненада?

Посрещащото ме френско семейство е много добро, грижовно и динамично. Благодарение на престоя ми във Франция ставам все по-независима и откривам ежедневието на французите, техните навици и традиции. С изненада установих, че имам много общи неща с моята приятелка по перо и нейното семейство.

Какви са Вашите впечатления от училищното образование във Франция?

Френската училищна система е много различна от българската. Часовете са по-дълги, но учениците имат възможност да обядват заедно, което им позволява да се опознаят по-добре. Учителите винаги помагат на учениците, работят бавно и са сигурни, че всички разбират.

Френският език за мен е….. модерен език, който изучавам с удоволствие.

Франция за мен е…..мечта, която съм в процес да осъществя.

България за мен е…..моята родина, която ще обичам винаги.

Разказ на Ренета Пеева, ученичка в 10 клас в ЕГ „Иван Вазов“ в Пловдив, която е 4 седмици в семейство във Франция, в гимназия към Академията на Гренобъл

Каква беше Вашата мотивация да се включите в програма „Ронсар“?

Аз съм много общителна и позитивна, обичам да срещам нови хора и да се запознавам с тях. Нещо повече, благодарение на този проект успях да подобря уменията си по френски език и беше много полезно да го направя във франкофонска среда. Станах по-отговорна и независима, което е важно за едно 17-годишно момиче. Чудесно е, че имам възможността да участвам в този проект, който намирам за наистина интересен и вълнуващ.

По какъв начин престоят във френско семейство Ви обогати/изненада?

Този един месец ме научи на много неща. Станах по-отговорно и независимо момиче. Тук имах различен живот, различно ежедневие. Много е интересно да видиш как живеят другите хора, в различни части на света. Бях изненадана от хората тук. Всички са толкова приятелски настроени и гостоприемни, винаги усмихнати. Харесва ми начинът, по който винаги се поздравяват един друг, дори и да не се познават. Но бях много изненадана от целувката за поздрав. Това беше голямо удоволствие. Семейството, с което живеех, беше повече от прекрасно. Бяха много мили и грижовни. Станахме много близки и ще си останем приятели завинаги.

Какви са Вашите впечатления от училищното образование във Франция?

Френската образователна система е много различна от българската. Дните тук са много дълги. Учебните занятия започват в 8 или 9 часа сутринта. В някои дни занятията приключват в 17:30 или 18:00 ч. Часовете им са по-дълги – 55 минути, понякога 1 час и 30 минути. И тъй като разполагат с толкова много време, учителите не бързат с урока. Работят по-бавно, за да могат учениците да разберат материала по-добре. Те правят много повече упражнения. В България часовете са по-кратки и не разполагаме с много време.

Френският език за мен е….това е най-красивият и мелодичен език. Избрах да уча френски, защото този език ме привлече още от първия път, когато го чух.

Франция за мен е….. много красива страна, с красива природа, много туристически забележителности и интересни, приятелски настроени хора. Със сигурност ще се върна във Франция!

България винаги ще бъде в сърцето ми. Тук съм родена, тук съм израснала, тук са любимите ми хора. Където и да съм, България винаги ми липсва. Обичам традициите ни, кухнята ни, обичаите ни.

Разказ на Анастасия Трейман, ученичка в 10 клас в 9-та ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“ в София, която беше 4 седмици в семейство във Франция и в гимназия към Академията на Гренобъл

Каква беше Вашата мотивация да се включите в програма „Ронсар“?

Исках да практикувам френския си език и да бъда по-уверена в себе си, като го говоря. Това беше най-добрата възможност за мен да живея и уча, потапяйки се в една абсолютно непозната среда. Бях сигурна, че периодът от един месец в чужда страна ще обогати не само езиковите ми познания, житейския ми опит в напълно различен от моя свят, но също и представата ми за света като цяло.

По какъв начин престоят във френско семейство Ви обогати/изненада?

Осъзнах, че французите не се различават много от българите. Голямата разлика между мен и семейството на кореспондентката ми беше начинът на живот. Техните навици са много по-здравословни от моите. Във Франция можех да спя повече от 6 часа, да ям по-балансирано и да ходя без да бързам за някъде винаги. Графикът, който се спазваше в семейството, беше много полезен за мен в този период и много бих искала да поддържам такъв спокоен ритъм на живот и в България.

Какви са Вашите впечатления от училищното образование във Франция?

Френската училищна система ми изглеждаше по-лека в сравнение с българската. Материалът, който се учи по някои предмети не е толкова труден, уроците в учебниците не са толкова дълги и учителите не са прекалено взискателни. Мисля, че тази система има, както предимства, така и недостатъци.

Френският за мен е… Език, който е толкова труден, че ти трябва цял живот, за да го разбереш и научиш истински, но, в който не спираш да се влюбваш всеки ден.

Франция за мен е… Страна, пълна с изненади (предимно хубави)

България за мен е… Родният дом, който въпреки царуващия хаос, ще остане завинаги близо до сърцето ми.

Разказ на Инес Божилова, ученичка в 10-ти клас в 9-та ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“, която беше 4 седмици в семейство във Франция и в гимназия към Академията на Гренобъл.

Каква беше Вашата мотивация да се включите в програма „Ронсар“?

На първо място бях любопитна да видя какво е да живееш в друга страна за по-дълъг период от време, да бъда по-самостоятелна в среда, която ми е напълно чужда. Възприемах този обмен и като потенциална подготовка за живота ми в бъдеще.

На второ място за мен беше неповторима възможност да видя един начин на живот, различен от моя, друго ежедневие. Исках да разбера дали те съответстват на моите идеализирани представи за Франция, която се е превърнала стремеж за мен.

Последно, но не и по важност, виждах в този обмен шанс да упражнявам френския си, да го използвам ежедневно, а също и да открия културата отвъд статиите в учебниците по френски език.

По какъв начин престоят във френско семейство Ви обогати/изненада?

Заедно със семейството пътувахме из региона, те ми представиха традиционната кухня, но освен това ми дадоха и урок по човечност – да наблюдаваш хората около себе си, да бъдеш щедър към тях, да си помагате взаимно. Тъй като живях в малък град, там хората бяха по-близки, по-отзивчиви, дори и да не се познаваха.

Какви са Вашите впечатления от училищното образование във Франция?

Изпитвам смесени чувства по отношение на образователната система във Франция. От една страна, там не присъства елементът на напрежение и забързаният учебен ритъм, присъщи за българската учебна система. Френските ученици разполагат с целия ден в училище, за да свършат всички възложени задачи. По-дългата продължителност на учебните часове също оставя повече време за затвърждаване на знанията. От друга страна, преподаваният учебен материал е много сух и понякога ненужно усложнен. Учителите влизаха, преподаваха урока и си тръгваха без да имат по-дълбоко взаимодействие с учениците.

Френският език за мен е… Умението да се изразяваш. Той е богатство, защото има толкова много синоними, изрази и разнообразни похвати да изкажеш едно и също нещо. С всички тънкости и нюанси, които езикът притежава, е истинско изкуство да го владееш. Намирам безкрайна красота в тази палитра от разнообразни начини за изразяване.

Франция за мен е….Един красив спомен. Аз съм безкрайно благодарна за всички хора, които срещнах по пътя си, за всичко, което преживях, за новите неща, които научих. Въпреки това идеализираните ми представи бяха променени, видях, че не всичко е толкова розово, защото в някои области като политиката, икономиката, социалният живот има сходство с България.

България за мен е… Още по-близка до сърцето ми. След завръщането ми ценя още повече даденостите, които нашата страна притежава. Също така мога да погледна по-цялостно на ситуацията в страната в посока какво би могло да бъде подобрено, заимствайки някои практики от Франция.

Разказ на Йоана Кръстанова, ученичка в 10-ти клас в 133 СУ „Александър С. Пушкин“, която прекара 4 седмици в семейство във Франция и в гимназия към Академията на Гренобъл.

„С този обмен, партньорската програма за ученическа мобилност „Ронсар“ / Франция-България“, ние създадохме дългосрочни връзки нежду двете семейства. Обучението, пътуванията и обгрижването на децата бяха вълнуващ опит за всички. Споделям ви няколко снимки. Благодаря, че ни предоставихте възможността да се включим в програмата. Йоана“.

Разказ на Виктория Попова, ученичка в 10 клас в 9-та ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“ в София, която беше 4 седмици в семейство във Франция и в гимназия към Академията на Гренобъл

Каква беше Вашата мотивация да се включите в програма „Ронсар“?

Мотовацията ми беше да открия нова култура, да подобря френския си сезик и да създам много приятелства

По какъв начин престоят във френско семейство Ви обогати/изненада?

Този престой ме изненада с храната. Ядох типични ястия от региона на моя кореспондент. Всички бяха много гостоприемни и мили и съм благодарна, защото в началото ми беше трудно.

Какви са Вашите впечатления от училищното образование във Франция?

Часовете са по-кратки и нямат междучасие след всеки час. Но по-голямата част от учениците познават малко държавите от Източна Европа. В заключение бих казала, че предпочитам образователната система в България.

Френският език за мен е….. красив език с много изключения, който е много труден

Франция за мен е…..страхотна страна, предлагаща приключения и незабвавими преживявания.

Назад