Картбланш на Елица Георгиева / Поредица от творчески документални филми
В рамките на Годината на документалния филм, Френският институт в България има удоволствието да повери, в продължение на пет последователни дни, прожекциите в зала „Славейков“ на писателката режисьор от български произход Елица Георгиева.
Уводни слова на Елица Георгиева
Изключително се радвам за предоставения от Френския институт картбланш, позволяващ ми да споделя филми с траен отпечатък върху филмовия пейзаж на Франция, но не показвани никога или само по изключение в България. Поредицата оказва заслужена почит на съвременния творчески документален филм, заснет в различна форма, формат, продължителност и специфичен подход. Авторски документални филм, в които колективната памет се обогатява от непосредствения опит на твореца. Събрах творби, които смятам за вдъхновяващи за всеки кинотворец, част от разноцветната палитра на днешните жанрове. Различни по начин на заснемане и сюжет, те са обвързани в общ естетически стремеж и споделят уникален и въплътен поглед към света.
Серията се открива с бележитата за 60-те години Хроника на едно лято на Жан Руш и Едгар Морен, която според мен въвежда нова ера в мизансцената на реалността. Това е и момент на технически прогрес, позволяващ за пръв път синхронизация между звук и картина и откриващ ново поле за изява на режисьорите. Свободното разгръщане на творческия жест е в сърцевината на този филм.
Поредицата продължава с много съвременни и разнообразни по форма филми. Международен туризъм на Мари Воание ни въвлича в екстравагантно посещение на Северна Корея, водено от безличен и асинхронен глас, звучащ между картините. Същата вечер ще гледаме и Работа в гората на Лола Пеуч, който поема по пътя на игралното кино, за да покаже документи и архиви от Булонския лес, разказани от няколко секс труженички, избрали там място за упражняване на професията си.
Със Средната земя на Жулиет Гуинар се потапяме в нетипично за Франция стопанство, където жена упорито се стреми да постигне сама мечтаното биологично и екологично земеделие. В Невидимите на Себастиен Лифшиц ще се срещнем с гей двойки от третата възраст, които споделят спомени за премеждията от времето, когато хомосексуалността още се е смятала за престъпление.
Поредицата завършва с изключително красивия Изобщо не помисляйте, че крещя на Франк Бове – същинска кино феерия, сглобена от фрагменти на редки игрални филми – кадри, зад които звучи гласът на режисьора – изтънчен поетичен и интимен разказ за любовната раздяла.
Надявам се да ви видя многобройни по време на тази пет дневна филмова одисея.
Прожекциите ще се състоят в присъствието на Елица Георгиева и ще бъдат последвани от дискусия.
Всички филми са със субтитри на български език.
Вход с билет (стандартна цена 8 лв. / намалена цена 5 лв.) или с абонаментна карта.
Пенсионерите и абонатите на Френския институт се ползват от намалената тарифа за прожекциите.
Само сега! Промоционална цена за пет прожекции: 30 лв.
ПРОГРАМА:
събота 22 април, 19:00 ч.
Хроника на едно лято
1960, Франция, 90’, Документален, Драма
Режисьори: Жан Руш и Едгар Морен
В ролите: Режис Дьобре, Марселин Лоридан-Ивенс, Марилу Паролини
През лятото на 1960 г., Жан Руш и Едгар Морен предприемат филмов експеримент. Провеждат анкета сред парижаните във връзка с ежедневния им живот. „Щастлив ли си?“, „Как живееш?“ е въпросът, който задават на млади хора по улиците, опитвайки да разберат какво е възприятието им за щастие. Различните събеседници – от работника до студента, минавайки през двойка служители, открито изразяват отношението си, без да се смущават от камерата. Този филм, без сценарии и професионални актьори, се опитва да дефинира границите на филмовата истина. Есе от „синема верите“, преживяно едновременно от авторите и изпълнителите – мъже и жени на различна възраст, вникващо в същината на щастието: неразгадаемото вплитане на поезия и тривиалност в нашето битие…
неделя, 23 април, 18:30 ч.
Международен туризъм
2014, Франция, Документален, 48’
Режисьор: Мари Воание
Как една диктатура се представя пред своите туристи? Какъв дискурс, какви актьори, какъв мизансцен използва за целта? Международен туризъм е заснет като спектакъл на територията на една държава, Северна Корея. Музеи, художествени ателиета, киностудиа и химически заводи ни се представят от севернокорейски екскурзоводи, чийто глас така и няма да чуем. При монтажа, филмът е изцяло преозвучен и очистен от официалните речи: околните звуци, шумоленето на туристите и жестикулацията на екскурзоводите са запазени, с изключение на гласовете. Екскурзоводите говорят, но не ги чуваме, а заглушаването парадоксално позволява да се открои по ярко, като отпечатък върху матрицата, насилието, което режимът налага върху средата и хората.
Работа в гората
2022, Франция, Документален, 45 мин.
Режисьор: Лола Пеуч
От сцената на театър под открито небе в Булонския лес, проститутките Хеден, Клаудия и Саманта, разказват за гората като за тяхно работно място. На фона на пейзажите от парижкия парк, куиър говорителка разказва истории. Тръгвайки от създаването му по време на Втората френска империя, по време на разцвета на колониалните завоевания, и стигайки до днешни дни, тя ни дава да разберем, че горският масив е запазено място за висшето френско общество, където и тружениците на секса са извоювали място вече повече от век.
понеделник, 24 април, 18:30 ч.
Средната земя
2020, Франция, 57’, Документален
Режисьор: Жулиет Гуинар
Камий е станала селянка, решила е да живее , както се казва, близо до земята. Избрала е долината на река Крьоз, където почвата е сурова и жилава, трудно обработваема и без примеси. Изпитва нарастваща неприязън към земеделските предписания, които я ограничават. Да отгледаш три деца и се грижиш за животните и растенията е далеч по-важно, отколкото да гониш печалбата. Изправени пред правилата, които училището им налага, децата също срещат трудности.
вторник, 25 април, 18:30 ч.
Невидимите
2011, Франция, 100’, Документален
Режисьор: Себастиен Лифшиц
В ролите: Терез Клерк
Мъже и жени родени в периода между двете световни войни; между тях няма нищо общо, освен факта, че признавали открито своята хомосексуалност във време, когато обществото отказвало да ги приеме. Обичали са, воювали са, жадували са, любили са, а днес разказват за живота на хора в сянка, разделени между желанието да се чувстват като всички останали и принудата да извоюват собствена свобода и заживеят в хармония със своята природа.
сряда, 26 април, 18:30 ч.
Изобщо не помисляйте, че крещя
2019, Франция, Документален, 75 мин.
Режисьор: Франк Бове
Януари 2016 г. Любовната история, която ме докара в елзаското село, където живея сега, приключи преди 6 месеца. На 45 години съм, а съм самотен, без кола, без работа и без реална перспектива за бъдещето, сред изобилна природа, чието обкръжение не стига да облекчи дълбоката безпомощност, в която съм изпаднал. Франция, в шок след атентатите от ноември, е още в извънредно положение.
Чувствам се безпомощен, давя се от сдържаната ярост.
Лутам се, гледам четири-пет филма на ден.
Решавам да обрисувам тази апатия, не с камера, а чрез кадри от многобройните филми, които гледам.