Събота, 18.02.2017, 16.00 ч., зала „Славейков“
1963, 110 мин.
Реж.: Жан-Люк Годар
Сценарий: Жан-Люк Годар, по романа на Алберто Моравия
Оператор: Раул Кутар
Монтаж: Аньес Гиймо
Музика: Жорж Делрю
В ролите: Бриджит Бардо, Мишел Пиколи, Фриц Ланг, Жан-Люк Годар
Годар дори не поставя начални надписи, зад-кадров глас ги преразказва, докато на екрана виждаме как се снима сцена от самия филм. Така „Презрението“ се дистанцира от своя медиум, за да покаже какво става с хората, които навлизат в киното и женените двойки изобщо.
Една жена, която не знае какво иска и един мъж, който мисли, че знае какво иска. Скоро тя ще има отговор, но ще бъде късно и за двамата.
Суровият езикът на филма е този на Алберто Моравия, автор на книгата вдъхновила Годар.
„Презрението“ проследява промяната в една двойка. Съпругът е писател, който отскоро пише сценарии. Той иска да се утвърди в новата професия, съпругата му е много красива, това забелязва и продуцентът на филма, по който работи.
Отчуждението, което завладява съпрузите е едната тема на филма, другата е киното. Жан-Люк Годар кани легендарния режисьор на нямото кино – Фриц Ланг, да изиграе себе си и по този начин героите на филма се срещат с него. Една мечтана среща за всеки кинаджия и за всеки киноман.
При излизането си на екран, „Презрението“ е рекламиран като първият комерсиален филм на режисьора бунтар. Използван е Синемаскоп – форматът на големите американски студиа. Верен на себе си, Годар си играе с цветовете, с монтажните фрази, със всичко. Присмива се и на Синемаскопа.
Бриджит Бардо и Мишел Пиколи въплъщават тази двойка вплетена в схватка. Вила Малапарте се превръща в отличен декор за тази гръцка драма.