Сатирикон, 33 гравюри на Андре Дьорен във Велико Търново

от 15 декември в изложбени зали "Рафаел Михайлов", Велико Търново

oт 28 септември до 31 октомври в Регионален исторически музей Враца

от 10 юли - 10 септември в Регионален исторически музей Варна

от 12 юни - 5 юли в Музея за история на София (3-ти етаж)

от 20 май - 29 май в Художествената галерия в Казанлък

 

 

 

 

Андре Дьорен, френски художник, илюстратор и скулптор, роден през 1880 г., е несъмнено между най-дръзките и оспорвани фигури на своето време. Въпреки,
че името му е донякъде встрани от широката международна известност, животът му, наситен с творчески взаимодействия и дружески връзки с най-големите майстори на модерното изкуство, както и чувството за независимост и парадоксалност, лъхащо от произведенията му, превръщат Андре Дьорен в своеобразен ключ за обясняване на първите художествени революции на ХХ век.
Той е приятел с Вламенк и Матис, заедно с които през 1905 г. предизвиква „първата художествена революция” на миналия век – „Фовизма”. Известен с постоянното си недоволство и съмнение, които карат някои да го обвиняват във високомерие и непостоянство, Дьорен е също близък с Пикасо и Брак и участва в създаването на кубизма. След Първата световна война е смятан за „най-големият жив френски художник” и става една от централните фигури на „Лудите години”. Изложбата „Сатирикон: 33 гравюри от Андре Дьорен” ни разкрива едно друго лице от присъщия талант на художника, качествата му на илюстратор. Дьорен илюстрира първите книги на Гийом Аполинер, Макс Жакоб и Андре Бретон. 

 

През 1934 г. издателят Амброаз Волар му възлага илюстрирането на Сатирикон на Петрониус Арбитър, най-стария нравствен роман в световната литература. Изложените тук творби показват най-ярките картини от комичните приключения на повествователя. Към наситената с хумор и ирония критика на нравите на Римската империя по времето на Нерон, написана от Петрониус Арбитър през І век от нашата ера, се прибавя и въздействието на простите, но убедителни гравюри на Дьорен, отрицание на класическите маниери на рисуване и живопис, жива история на най-големите художествени революции на миналия век.


Благодарим на спонсорите на тази изложба за ценната подкрепа, която оказват за разпространяването на френската култура в България, на Ирина и Даниел Папаро, страстни колекционери, за това, че ни предоставиха тези материали и с това допринесоха изключително за тази изложба, чийто път започва от Казанлък и ще продължи през други големи български градове.