Прожекция на танцовия спектакъл "Айседора Дънкан". Видео разговор с Жером Бел

Френският институт в България и Гьоте-институт България ви канят

22 юни 2021 г. от 18:30 ч. в зала "Славейков" на прожекция на танцовия спектакъл 

Айседора Дънкан (2019)

концепция: Jérôme Bel
хореография: Айседора Дънкан
с учстието на: Елизабет Шварц и Шийла Атала

 продължителност: 60 минути

продукция: R.B. Jérôme Bel

копродукция: La Commune center dramatique national d'Aubervilliers, Les Spectacles Vivant - Center Georges Pompidou (Париж), Festival d'Automne à Paris, RB Jérôme Bel (Париж), Tanz im August / HAU Hebbel am Ufer (Берлин), BIT Teatergarasjen (Берген)

художествен съветник и изпълнителен продуцент: Ребека Ласелин
мениджър продукция: Сандро Грандо
уебсайт: www.jeromebel.fr

Танцовият спектакъл ще бъде последван от прожекция на видео разговор с Жером Бел. Модератор: Мира Тодорова

Прожекцията и видео разговора ще бъдат на английски език.

"С този спектакъл, създаден за изпълнителката Елизабет Шварц, Жером Бел продължава своята поредица от портрети на танцьори, които започва през 2004 г., фокусирайки се върху фигурата на един от специални интереси на Елизабет Шварц - хореографиите на Айседора Дънкан. За разлика от представленията си „Вероник Доано“, „Седрик Андрие“ и „Пиче Клунчун и аз“, за първи път тук Жером Бел рисува портрета на хореограф, който отдавна не е между живите, като се основава на автобиографичната книга на Айседора Дънкан „Моята изповед“. Под романтичната фигура на Дънкан Жером Бел открива хореографка с визия, която, в безграничната си свобода на изразяване, със своята спонтанност и естественост, слага началото на модерния танц, който от своя страна дава основите на съвременния танц. Смесвайки дискурсивни елементи и емоционален танцов стил, епизоди с текст и танцови сола, представлението съживява спомена за свободния танц, като свързва хореографското ноу-хау с преживяването на спектакъла. Подкрепено от убеждението на Жером Бел, че танцът e лост за еманципация, учението на Айседора Дънкан, възпроизведено в този спектакъл, демонстрира актуалността на нейния критически потенциал. По екологични причини компанията R.B / Jérôme Bel вече не пътува със самолет. Версия на този спектакъл е създадена в Ню Йорк, чрез телеконференция, с танцьорката Катрин Галант."

Флориан Гете, за фестивала "d’Automne à Paris", 2019 г.

 

​ 

Айседора Дънкан

Американската танцьорка и хореограф Айседора Дънкан, безкомпромисна пионерка на модерния танц, въплъщава идеята за нова свобода не само за хореографското изкуство, но и изобщо за състоянието на човека в света. Бурният й живот, превърнал я в героиня на нейното време, очаровала хиляди хора по всички краища на света, вероятно допринася за необикновеното влияние, което Айседара Дънкан има не само в танцовия свят, превръщайки се в танцова икона и световна легенда. С босите си крака, ефирните гръцки туники и свободните си движения, не произлизащи от никаква позната техника дотогава, тя налага нова идея за танц, която разчита на изобретяването на съвършено нови движения, на импровизация и пълна хармония между духа и тялото. В резултат на това всеки хореограф от модерността насам вече определя своя личен и различен танцов език. 

 

Жером Бел

Хореографът Жером Бел (1964, Франция) е една от най-изтъкнатите фигури в съвременния танц днес. Спектаклите му се показват на най-големите форуми за танц в света. Жером Бел разработва собствен танцов дискурс, който често е наричан „концептуален“. Като свежда до минимум сценичните елементи в спектаклите си, Жером Бел изследва танца като форма на изкуство и предлага критически прочит на икономиката на сцената и тялото. Едни от основните въпроси, с които хореографът се занимава, са властовите отношения в танца, проблема за авторството и различните форми на субективност, които танцът произвежда.

 

 

Впоследствие интересът му се измества от танца като сценична практика към въпроса за изпълнителя като конкретен индивид. Поредицата от портрети на танцьори (Véronique Doisneau, Cédric Andrieux, Isadora Duncan) предлага поглед към танца през повествованието на тези, които го практикуват. Жером Бел получава множество награди, канен е за участие в различни форуми за съвременно изкуство, а негови творби са в колекциите на големи музеи и центрове за изкуства (Tate Modern, MoMA, Documenta 13, Louvre, Musée National d’Art Moderne - Center Pompidou).

---

Събитието е част от проект „Tempus Fugit“, организиран от Гьоте - институт България и Френски институт в България, в сътрудничество с „Метеор“, Ани Васева и Боян Манчев, и Мира Тодорова, в рамките на Френско-германски културен фонд.

 

Снимки: Arnold Genthe; Médiathèque du CND Centre national de la danse; Camille Blake; Deutsches Theater; HAU-Hebbel am Ufer, Véronique Ellena, Jasper Kettner