Естетика и Публично пространство

Лекция на проф. Франсоа Сулаж

на тема:
Границите между естетиката & естетизацията на публичното пространство

и представяне на книгата му

Интернет-тялото

Публикувано на български език от издателство Сиела

Дискутант : Анна Кръстева

 

 

28 октомври 2014 от 18h30

Френски институт в България

пл. Славейков 3, София

Симултанен превод на френски и български език, вход свободен

Francois_soulages.gif

 Публичното пространство се разглежда като конкретно пространство от градски форми, достъпни за гражданите, и като виртуално пространство на диалог. В този контекст, обект на естетиката е не само размисълът  върху артистичните практики и продукции в града, но и анализът на естетическите и сетивни  преживявания на гражданите.

Понятието естетизация на публичното пространство ни препраща към серия от явления, които подсказват нарастващата роля на естетиката в публичното пространство, наппример все по-честата намеса на артисти (градско изкуство, улично изкуство, обществени поръчки и т.н) на обществените места в града.

 

Франсоа СУЛАЖ е френски арт критик, специалист в областта естетика във фотографията. Професор по естетика в катедра Пластични изкуства в Университета Париж 8, където ръководи научна секция „Изкуство на образите & Съвременно изкуство“.  Автор на редица книги в тези области, той е директор или съдиректор на много издателски поредици.

Подобно на всички религии, интернет въздейства върху тялото на своите привърженици – за справка, фронтисписа  Левиатан от Хобс – и образува едно обществено, дори политическо тяло. Как да характеризираме това интернет-тяло?

Предизвикателството е огромно: става дума за тялото на всеки един от потребителите на интернет. Защото влизането в интернет пространството или мрежата крие риск: там човек понякога затъва физически и духовно против волята си. Някои тела се пристрастяват, за други то се превръща в жизнена необходимост. Отначало влизаш, за да се покажеш, след което се губиш в множеството; чрез приятелите, тялото ти се превръща в интернет-образ за глобална консумация. Искали сме да си създадем име, създали сме си едно интернет Аз.

Но не мислете, че нещата винаги са толкова крайни или негативни; някои хора се справят добре, дори отлично: те се реализират или постигат своята мечта, своята революция или поне известно развитие или метаморфоза. Насочен към междучовешкото, интернет стимулира междуличностното и може да бъде разкрепостяващо и дори освободително тяло.